Nyheter

Information från styrelse

Announcements in English follow this information

 

Hej medlemmar!

Tisdagen den 4 mars mellan kl. 08.00 och 17.00, kommer garaget att städas.

Påminnelser om städningen kommer även att aviseras med lappar i

garaget, och på dörrarna till trapphusen.

Under denna dag måste garaget vara tömt på fordon. Bilar och andra

fordon som ändå står kvar, kommer att bli dammiga, samt försvårar det för

entreprenören att utföra arbetet.

 

Vidare information från företaget som äger garaget:

  • Kameraövervakning. Målsättning att ha kameror på plats är slutet av
    februari/början av mars.
  • Gångdörrarna i yttervägg har fått nya ordentliga brytskydd.
  • Gångdörr 1 vid porten har justerats och dörrstängaren likaså. Plåt utanför dörr
    kommer att ses över i dagarna.
  • Gångdörr 2 kommer att uppdateras med en dörrstängare.
  • Service och filterbyte av garagets ventilationsaggregat efter garagestädning.
  • Brandlarmsprov kommer att utföras inom kort. Separat informationsmejl kommer
    att gå ut om detta.
  • Service genomförd av brandsläckare i garaget.

Övrigt

Garaget kommer att ronderas minst två gånger i månaden.

Garagets områdesansvariga fastighetsskötare heter Ove och är den som mest

kommer att synas i garaget.

 

Felanmälan

En felanmälan görs genom Alltime, se felanmälan på brfalmandinen.se

alla dagar.

 

 

 

Hello Members!

 

On Tuesday, March 4, between 08:00 and 17:00, the garage will be cleaned.

Reminders about the cleaning will also be posted on notices in the garage and on the doors to the stairwells.

On this day, the garage must be emptied of all vehicles. Cars and other vehicles that remain will get dusty and will also make it more difficult for the contractor to carry out the work.

Further information from the company that owns the garage:

Camera surveillance: The goal is to have cameras in place by the end of February/beginning of March.

Pedestrian doors in the outer wall have been equipped with new, proper break-in protection.

Pedestrian door 1 by the gate has been adjusted, including the door closer. The metal sheeting outside the door will be inspected in the coming days.

Pedestrian door 2 will be updated with a door closer.

Ventilation system service and filter replacement will take place after the garage cleaning.

Fire alarm testing will be conducted soon. A separate information email will be sent out about this.

Fire extinguishers in the garage have been serviced.

Other Information

The garage will be inspected at least twice a month.

The area manager for the garage is Ove, and he will be the one most frequently seen in the garage.

Reporting Issues

Fault reports should be made to Alltime. See the fault report section at Brfalmandinen.se.

 

// The Board

 

 

 

Ny styrelse och information om avgiftshöjning

Kära medlemmar i Bostadsrättsföreningen Almandinen
I veckan hade föreningen haft en extrastämma där byggherren SPG lämnat styrelsen och nu består den nya styrelsen endast av föreningsmedlemmar.
Styrelsen består av följande medlemmar

Jan Bressler (ordförande)
Svetlana Cohen
Eden Cohen
Konstantina Sermeas
Daphni Sermeas
Mathias Lindkvist
Eva-Marie Haglund
Jeanette Tyrgrim


Budget 2025
Med överlämnandet ligger det på styrelsens ansvar att ta fram och besluta om en budget för 2025. Vi har tagit del av det prognoserade utfallet för 2024 samt förslag på budget för 2025 från den avgående styrelsen.
Vi kan konstatera att det finns ett antal kostnader som har rejäla indexhöjningar 2025 framför allt kommunala avgifter såsom vatten, avlopp och sophämtning. Därtill så är de garageplatser om 48 stycken som föreningen har ett avtal på, bara till hälften uthyrda varför dessa poster tillsammans gör att styrelsen måste göra en avgiftshöjning på 15 % från och med 1 januari 2025, för att kunna täcka det prognostiserade underskottet på cirka 900 000 kronor.

Vi, som ni, tycker det är jättetråkigt att inleda ännu ett år med avgiftshöjning men för att säkra föreningens ekonomi är det nödvändigt.
Vårt fokus som nytillträdd styrelse är att sätta oss in i samtliga arbetsområden och se över föreningens ekonomi i detalj samt gå igenom alla avtal för föreningen. Vi i styrelsen har gemensamt en bred kunskapsbas med både byggtekniskt kunskap, juridisk och ekonomisk kunnande och erfarenhet. Vi kommer se över den ekonomiska och tekniska förvaltningen av föreningen så att de blir så kostnadseffektiva och välfungerande som möjligt. Vi kommer även se över föreningens lån, verka för att samtliga garageplatser hyrs ut samt se över övriga kostnadsposter. Vår ambition är att detta arbete kommer att skapa en god ekonomisk grund där vi i kombination med sänkta marknadsräntor kan börja amortera på föreningens lån och skapa en reparationsfond för husens framtida underhåll.

Vi som ni är föreningsmedlemmar, tillsammans är vi gemensamt ansvariga för vår fina nya fastighet, men även de kostnader som följer, desto mer vi sparar på utgifter som vattenförbrukning, sophantering mm Ju lägre blir föreningens kostnader.

Styrelsen kommer att träffas månatligen nedan datum. Höstens datum kommuniceras vid senare tillfälle.
Vi träffas i en lägenhet på Bollmorabacken 17, -2 tr. De medlemmar som vill komma förbi och säga hej eller som har frågor är varmt välkomna.
● onsdagen den 11 december
● onsdagen den 15 januari
● onsdagen den 12 februari
● onsdagen den 12 mars
● onsdagen den 16 april
● onsdagen den 14 maj
● onsdagen den 18 juni
Om ni har några omedelbara frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta oss på eller kom förbi i nästa vecka.
Varma vänliga hälsningar,
Styrelsen i Brf Almandinen

Här följer ovanstående information på engelska:


Dear Members of BRF Almandinen Housing Cooperative,
This week, the cooperative held an extraordinary general meeting where the developer SPG stepped down from the board. The new board now consists solely of cooperative members.

The Board Members Are:
• Jan Bressler (Chairperson)
• Svetlana Cohen
• Eden Cohen
• Tina Sermeas
• Daphni Sermeas
• Mathias Lindkvist
• Eva-Marie Haglund
• Jeanette Tyrgrim

Budget 2025
With the transition, it is now the board’s responsibility to draft and approve a budget for 2025. We have reviewed the projected outcome for 2024 and the proposed budget for 2025 prepared by the outgoing board.
It is evident that several costs will see substantial index increases in 2025, particularly municipal fees such as water, sewage, and waste management. Additionally, of the 48 indoor parking spaces included in the cooperative’s agreement, only half are currently rented out. Together, these factors require the board to implement a 15% fee increase starting January 1, 2025, in order to cover the projected deficit of approximately 900,000 SEK.
Like you, we find it very unfortunate to start another year with a fee increase, but it is essential to secure the cooperative’s financial stability.
 Focus Areas for the New Board
Our primary focus as the newly appointed board is to familiarize ourselves with all operational areas, closely examine the cooperative’s finances, and thoroughly review all contracts.
Together, the board members bring a broad knowledge base, including expertise in construction, legal matters, and economics. We will assess the cooperative’s financial and technical management to ensure they are as cost-effective and efficient as possible.
Our goals include:
• Reviewing the cooperative’s loans.
• Working to ensure all garage spaces are rented out.
• Evaluating other cost areas.
We aim to establish a solid financial foundation. Combined with lower market interest rates, this will allow us to start repaying the cooperative’s loans and create a repair fund for the future maintenance of the buildings.
 Collective Responsibility
As members of the cooperative, we share joint responsibility for our beautiful new property and the associated costs. The more we can save on expenses like water usage and waste management, the lower the cooperative’s overall costs will be.

 Monthly Board Meetings
The board will meet monthly on the following dates. Fall dates will be communicated later.
Meetings will take place in an apartment at Bollmorabacken 17, -2nd floor. Members are warmly welcome to stop by, say hello, or bring up any questions.
• Wednesday, December 11
• Wednesday, January 15
• Wednesday, February 12
• Wednesday, March 12
• Wednesday, April 16
• Wednesday, May 14
• Wednesday, June 18

If you have any immediate questions or concerns, do not hesitate to contact us at or stop by next week.
Warm regards,
The Board of Brf Almandinen
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Extra förtydligande avseende kallelse till extrastämma i Brf Almandinen den 4 december 2024

Hej, 

Det har uppmärksammats att det i kallelsen till extrastämman 4 december 2024 stod "tisdagen 4 december", detta är en felskrivning då 4 december är en onsdag. 

Ursäkta felskrivningen och hoppas att alla medlemmar som önskar delta har bokat in 4 december som angivet i kallelsen som skickades ut 2024-11-19. 

Med vänliga hälsningar, 
Styrelsen